Tuesday, October 22, 2013

Pengalaman berniaga




Entry kali ni nak cerita serba sedikit ceritera pengalaman saya berniaga sehingga saya berjumpa dengan SHAKLEE ni...

3tahun lepas, mula terdetik di hati untuk cuba berniaga. Masa tu saya bekerja sebagai Project Executive di syarikat kontraktor. Maybe surrounded by bisnesman semua termasuklah en suami (masa tu en tunang lagi) jadinya agak terpengaruh la sikit2 hehe..

Fikir punya fikir punya fikir...dapat idea. NIAGA KEREPEK!! dapat inspirasi sebab kat kg en tunang ada kilang kerepek. so beli kt situ memang dapat harga borong. so dapat 1 order 1000 pek kecil untuk goodie beg kahwin. Alhamdulillah.... tapi serius, seminggu saya & en suami bertungkus lumus packing kecik2 lepas balik kerja terus pulun packing sampai pukul 1-2pagi. sabtu ahad sambung buat lagi. Nak cari duit nk kawin punya pasal....
Lepas hantar order terus en suami ckp " Lepas ni x yah la teruskan bisnes ni....."
 Untung sangat berbaloi..tapi, beliau x sanggup nak bayangkan kalau dapat order banyak dlm sebulan. letih, sakit pinggang semua. Tapi jujurnya, daripda masa dapat idea sampai dapat bayaran penuh dari customer saya sangat seronok dan rasa puas sangat. rasa lebih semangat nak buat bisnes.masa tu dah simpan impian untuk ada 1 perniagaan kukuh by 40 years old. ok..so....terkubur lah bisnes kerepek yang hanya berusia 2-3minggu tu..

Lepas tu walaupun agak sedih saya teruskan jugak cita2 nk jd biswomen.. google punya google terminat nak join Vemma. maybe terpengaruh dengan cerita2 jutawan semua kot. tapi en suami x bagi..katanya takut x menjadi. sbb vemma ni one kind of MLM gak. modal permulaan RM5000 x silap. so itu pun x jadi...

Then terjumpa pulak Hyprobulk SMS...sadisnya saya join jugak MLM tu. terjebak! terbang melayang 1k lebih ada la. tp x de keuntungan pun, siap pegi kelas,beli flyers, car sticker n mcm2 lagi merchandise untuk dpt prospek dan macam2 lagi...tapi bila fikir positive saya dapat belajar banyak benda...yes..memang banyak
  1.  Dapat kenal ramai kawan baru. 
  2. Belajar komunikasi yang betul dengan prospek & making new friends.
  3. Struggle too hard on business tools (online) mcm adsense,autolike, auto responder, marketing strategi dan banyak lagi perkara asas yang saya belajar sendiri dengan bantuan Maha Pencipta la of course. sebab masa tu upline walaupun top leader Hyprobulk tapi x pernah response langsung bila tanya.jumpa pun x pernah. so kene cari sendiri belajar sendiri semua kene inisiatif sendiri. Main point kt sini adalah SENDIRI USAHA SENDIRI DAPAT HASIL. yes,dlm apa2 bisnes sekalipun memang kene daya usaha sendiri. maksudnya kalau buat sale ada la keuntungan, komisyen. In fact apa2 bisnes pun mcm tu, x de istilah kita buat org lain dapat. tu namanya MLM sesat la tu gerenti x bertahan lama kt dunia.
  4. Belajar menilai erti sebenar kesabaran, passion untuk dapat sesuatu, struggle on everything I wish.. 
  5. Bak kata orang KALAU X SESAT,X KAN JUMPA JALAN YANG BENAR. so tu lah yang jadi kat saya masa buat hyprobulk masa tu. walaupun sesat, tapi saya belajar banyak disebalik tu.

In fact banyak lagi perkara tersembunyi yang sebenarnya skrg ni bila face the same situation teringat masa buat Hyprobulk dulu.

Maka, passion untuk berniaga terkubur selama beberapa bulan.. Busy kahwin, pindah rumah baru, tukar kerja baru ulang alik kl-rawang, keje baru pulak sibuk entertain client,meetings,jaga site dan time memang pack sangat..

sehingga suatu hari yang hening bening saya mengandung. projek yang saya handle pun masa tu semua dh handover just defect period je, jadi banyak masa. terus terdetik nak start niaga baby stuff.maybe sbb x tahan tgk baby nye baju toys comel2 kan. i cut it short, share dengan one of my bestfren.. bisnes doing sooo well dan sehingga tarikh ni dah setahun setengah. Dalam masa yang sama buat bisnes maternity/nursing wear. dua2 bisnes ni saya buat dropship.. sangat jatuh cinta dengan dropship. sangat sesuai untuk yang x berani simpan stok, modal x banyak, test market, bisnes part time, n nak start bisnes kecil kecilan tapi keuntungan kebabom!

tapi ada satu je kekurangan.............

Saya masih belum rasa x cukup push to the limit lagi. macam ada kurang kt mana2. saya nak bisnes yang mantap,kukuh & ada networking antara saya dan customer.


Alhamdulillah satu hari dibukakan jalan saya berjumpa dengan peluang perniagaan shaklee ni. Sbb saya suka konsep dropship, shaklee ada Sbb saya suka cari ilmu kerohanian, shaklee ada Sbb saya suka menjaga kesihatan n kecantikan, shaklee ada Sbb saya suka nak cari kawan baru, shaklee ada Sbb saya impikan perniagaan, shaklee ada Sbb saya impikan title wahm (working at home mom), shaklee ada Sbb saya impikan mengerjakan umrah bersama suami dan anak, shaklee ada Ya.... saya masih baru. Dan dah ramai org join shaklee ni. Tp saya x nafikan rezeki Allah itu luas. Saya yakin siapa yang berusaha pasti tuhan bantu. Dan produk shaklee berasaskan kesihatan dan kecantikan. Sampai bila bila pn org akan cari produk mcm ni.kira x de risiko rugi. Dan group saya x amalkan simpan stok byk2 .mmg dpt bonus tp stok x laku .sepok bawah katil. Skrg shaklee dh ada sistem online. Nak order brg or check bonus thru online je. Customer byr, kita terus byr online. Shaklee akan pos kan. X yah keluar rumah pn. Untuk yang minat nk ada bisnes kecilan, boleh cuba shaklee. Yuran ahli rm65 Bila jadi ahli dpt beli brg harga ahli, dpt point. Cukup bulan kire bonus. Senang sgt.... Shaklee dh berada di pasaran sejak 1915. Kire sendiri berapa lama dh.. hehehe Memang well established...dan terbuktu berkesan. Thats y customer repeat order ramai. Apa yg penting dlm shaklee ni halal,terbukti berkesan... Just keep sharing n sharing kebaikan menjaga kesihatan... Panjang pulak entry saya... hehe sorry sbb sangat excited cerita pasal shaklee ni. Kepada yang nak tahu lebih lanjut bole sms whassap 0166955345 Sid 1063101.

0 comments on "Pengalaman berniaga"

Post a Comment

 

UMMI SIHAT CERIA Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez