Sunday, December 14, 2014

Nutrisi sebelum hamil ~Apa kepentingannya?!


Salam sejahtera.
Apa yang anda makan mencerminkan kesihatan dan kecerdasan anak yang bakal lahir. Jadi, pastikan anda berdua mengamalkan pemakanan yang sihat dan lengkap dengan nutrisi sebelum merancang untuk hamil. 

ASID FOLIK
Salah satu unsur vitamin B yang terbentuk di dalamnya dapat mengelakkan kecacatan saraf tunjang seperti spina bifida pada bayi yang belum lahir sebanyak 80%!.
Jadi, tingkatkan pengambilan asid folik sebelum dan ketika 12minggu pertama kehamilan. Di minggu-minggy awal ini, organ dan sistem badan bayi mula terbentuk. Asid folik banyak terkandung dalam bayam, kacang buncis dan panjang, produk soya, kekacang, makanan diperkaya seperti jus, bijirin, buah-buahan sitrus, ayam dan ikan. 

ZAT BESI
Nutrisi ini amat penting bagi membantu sel-sel darah merah dalam badan manusia dan mencegah anemia. Keperluan zat besi lebih penting bagi wanita hamil kerana jumlah hemoglobin meningkat ketika itu terutama pada dua trimester terakhir. Zat besi banyak terdapat dalam makanan penambah darah seperti daging merah, limpa, ikan bilis, tauhu dan tempe. 

KALSIUM
Keperluan kalsium perlu ditingkatkan untuk mengurangkan gejala iby mengalami kebas atau kekejangan sepanjang tempoh kehamilan. Ia turut berperanan mengurangkan kecenderungan ibu daripada mendapat penyakit darah tinggi sewaktu hamil. Atas sebab itu lah wanita hamil digalakkan minum susu untuk keperluan kalsium yang mencukupi. 

DHA
Berperanan penting terhadap perkembangan minda bayi. DHA berfungsi untuk memantapkan pertumbuhan penglihatan dan otak bayi sejak dalam kandungan lagi. Mulai tujuh bulan kandungan, makan minyak ikan atau telur ikan yang dipercayai mengandungi DHA. Tingkatkan makanan yang kaya dengan minyak omega seperti sardin dan salmon. 

AIR
Anda digalakkan untuk minum minimum 10 gelas air masak setiap hari. Sebagai variasi, anda boleh mengambil jus buah, yogurt, sup dan jenis cecair yang lainnya.
Sumber: Penjagaan Ibu & Bayi, karangkraf. 


Supplemen tambahan produk Shaklee:
Omega Guard 90kapsul- DHA & EPA
Bcomplex 120 tablet-Asid folic
Vitalea  Iron formula180 tablet- Iron
Ostematrix 120 tablet- Kalsium & magnesium

Nak order atau buat sebarang pertanyaan tentang produk shaklee?

Health is Wealth
==================================
✉ Email : zuramie85@yahoo.com
☎ SMS/WhatsApp dan hantar ke: 016-6955345 (baizura)
➲ COD Area: Sabak Bernam/ Sg Besar
 Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat & mengubat sebarang penyakit.

0 comments on "Nutrisi sebelum hamil ~Apa kepentingannya?!"

Post a Comment

 

UMMI SIHAT CERIA Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez