Saturday, December 13, 2014

Persediaan kehamilan ~6 perkara WAJIB TAHU!


Kehamilan perlu dirancang sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum hamil supaya zuriat yang lahir sihat. Dalam beberapa minggu pertama, ketika tidak menyedari anda hamil, perkembangan bayi dalam kandungan amat mudah terjejas. 

1. Kesihatan
Dalam masa 3-6bulan sebelum hamil, anda dan suami perlu menjalani pemeriksaan doktor untuk memastikan diri masing-masing bebas daripada penyakit seperti darah tinggi, kencing manis dan lain-lain penyakit berbahaya . Ujian darah perlu dilakukan jika anda berdua berisiko sebagai pembawa penyakit berbahaya seperti HIV atau thalasemia. 

2. Berat badan
Sebaik-baiknya berat badan anda berada pada paras normal iaitu bersesuaian dengan ketinggian. Dapatkan nasihat doktor bagi mencapai berat badan yang sesuai. Jangan sesekali berdiet ketika hamil kecuali menghadapi masalah berat badan yang serius. Dikhuatiri anda kekurangan zat penting pula nanti. 

3. Umur
Umum mengetahui umur ideal untuk hamil adalah antara 20 hingga 35 tahun. Ibu yang terlalu muda dianggap belum sempurna daripada segi jasmani dan rohani. Oleh itu bayi mungkin dilahirkan tidak cukup bulan. Ibu yanh berusia lebih 35tahun pula berisiko kerana organ-organ peranakannya sudah tidak begitu aktif menerima kehamilan pada usia begini. Selain daripada risiko tinggi untuk melahirkan anak cacat, ibu mungkin mengalami penyakit seperti kencing manis, darah tinggi atau sukar ketika melahirkan anak. 

4. Suntikan pelalian.
Suntikan rubella dan hepititis B sepatutnya diambil lebih awal lagi bagi mencegah penyakit berbahaya seperti jantung berlubang, penyakit hati, cacat anggota ataupun terencat akal bagi bayi yang akan lahir. Namun jika anda hanya mengambil suntikan Rubella selepas berkahwin, pastikan anda merancang kehamilan sehingga enam bulan. 

5. Corak pemakanan
Sebelum hamil, tentukan taraf pemakanan anda mahupun suami berada pada tahap yang memuaskan. Hal ini boleh diukur daripada segi kesihatan dan paras hemoglobin dalam darah. Paras hemoglobin yang wajar ialah antara 10 hingga 14 gm peratus. Keadaan kurang darah boleh mengancam nyawa ibu ketika bersalin kerana tumpah darah kerap berlaku. Malah, ia juga boleh menjejaskan pertumbuhan bayi dalam rahim. 

6. Pemeriksaan darah
Langkah ini penting untuk mengesan penyakit kelamin khususnya sifilis kerana ia boleh menyebabkan kecacatan bayi. Pemeriksaan darah dilakukan untuk mengesan pelalian demam rubella (German measles).
Jika sudah mendapat pelalian, anda selamat daripada gejala kecacatan bayi jika dia mengalami demam rubella. Jika belum, anda perlu mendapatkan suntikan pelalian segera. Penyakit ini jika berlaku diperingkat awal kandungan boleh menyebabkan beberapa jenis kecacatan bayi termasuk jantung berlubang, pekak dan bisu. 


**********************************
Supplemen yang penting untuk persediaan kehamilan:
Bcomplex - Dengan tambahan asid folic bagi meningkatkan kesuburan
Esp- Protein penting untuk menguatkan rahim 
Vit E- Meningkatkan kualiti telur & sperma
Gla Complex- Menstabilkan hormon wanita 

Nak order atau buat sebarang pertanyaan tentang produk shaklee
Health is Wealth
==================================
✉ Email : zuramie85@yahoo.com
☎ SMS/WhatsApp dan hantar ke: 016-6955345 (baizura)
➲ COD Area: Sabak Bernam/ Sg Besar
 Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat & mengubat sebarang penyakit.

0 comments on "Persediaan kehamilan ~6 perkara WAJIB TAHU!"

Post a Comment

 

UMMI SIHAT CERIA Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez