Thursday, December 25, 2014

Petua tradisional hilangkan kembung perut


Salam sejahtera

Saya nak berkongsi dengan pembaca semua petua tradisional menghilangkan kembung perut. Mungkin petua ini berguna untuk anda.Pendapat saya, lebih baik kita amalkan petua tradisional kerana ia menggunakan bahan semulajadi, daripada bergantung pada ubat sintetik yang belum pasti kandungannya dan terdapat juga kesan sampingan kan.

So, Ini dia:

1. Ambil dua sudu besar jintan manis dan beberapa potong lobak putih. Rebus keduanya sehingga mendidih dan biarkan sejuk. Minum air rebusan ini dua atau tiga kali sehari. Petua ini hanya sesuai kepada orang dewasa. 

2. Sediakan sebuku halia, bersihkan kulitnya atau boleh juga dikupas. Tumbuk halia tersebut tetapi jangan sampai lumat. Rendamkan halia tersebut dalam segelas air panas dan tutup lebih kurang 10 minit. Minumlah air tersebut. 

3. Ambil beberapa ulas bawang putih dan hiris nipis-nipis. Rebus bersama dua gelas air dan didihkan sehingga menjadi segelas sahaja. Biarkan sejuk sebelum diminum. 

4. Rebus dua inci halia yang sudah diketuk sedikut bersama beberapa kuntum bunga cengkih. Minum airnya beberapa kali sehingga angin keluar dari badan. 

5. Daun mengkudu juga ada gunanya. Ambil tiga helai daun mengkudu, bersihkan dan rebus bersama seinci dua halia, kemudian minum airnyam 

6. Bagi bayi yang mengalami masalah yang sama, cuba campurkan sedikit minyak masak dengan sedikit lada hitam dan seulas bawang merah yang ditumbuk kasar. Sapukan minyak tersebut di perut, belakang, betis dan ubun-ubun bayi dan urut sedikit secara perlahan-lahan. 

7. Ambil dua tiga helai daun sireh dan layurkan diatas api. Pastikan daun sireh tersebut tidak terlalu panas sebelum ditekapkan diperut bayi. 

8. Ambil sedikit lada hitam dan jintan manis. Bungkus dalam kain dan panaskan kain tersebut(layurkan) di api lilin. Tuam dibahagian ari-ari bayi tetapi pastikan jangan terlalu panas.
Sumber: Akhbar 1 suara.

Kalau tengok, semua bahan yang digunakan mudah didapati kan. Saya belum pernah cuba lagi petua diatas. Mungkin satu hari mana tau boleh cuba kan. 

Selalunya, bila saya travel atau lepas makan kenduri kendara akan sakit perut dan kadang-kadang rasa macam kembung.Kalau dah tak sempat cari halia di dapur saya cuma telan PEPPERMINT GINGER PLUS. Just kemam sambil rehat2. Rasa seperti kemam gula-gula apollo tanpa rasa manis. Memang rasa natural macam kemam herba yang ditumbuk. Peppermint ginger plus mengandungi 4 herba asli antaranya halia dan jintan. Saya memang amalkan sejak dari hamil bila loya-loya, rasa pening mabuk. So far ok la, sangat membantu. Angin pun gembira keluar dengan jayanya hehe. 
 
Nak order atau buat sebarang pertanyaan tentang produk shaklee?

Health is Wealth
==================================
✉ Email : zuramie85@yahoo.com
☎ SMS/WhatsApp dan hantar ke: 016-6955345 (baizura)
➲ Pengedar Shaklee Area: Sabak Bernam/ Sg Besar
 Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat & mengubat sebarang penyakit.

0 comments on "Petua tradisional hilangkan kembung perut"

Post a Comment

 

UMMI SIHAT CERIA Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez